Een (online) geboortelijst bij Paradisio: handleiding

Wil je graag weten hoe een geboortelijst werkt bij ons? In deze handleiding vind je alles over hoe je een (online) geboortelijst aanlegt en beheert.

Een geboortelijst is veel meer dan een (online) verlanglijstje: wij proberen er alle zorg voor te dragen dat alle babyspulletjes die je uitkiest tijdig beschikbaar zijn zodat je niet onverwacht voor verrassingen komt te staan als het grote moment aanbreekt.
Daarom bewaren (of bestellen) we het liefst alle artikels voor je zodat je zonder zorgen naar de geboorte van je kindje kan uitkijken. Daarnaast willen we je vanzelfsprekend ook graag maximale vrijheid geven bij het samenstellen en beheren van je geboortelijst.
Wij raden je aan om je geboortelijst ten minste drie maand voor de geboorte aan te leggen.


Een geboortelijst aanleggen

Een geboortelijst aanleggen bij ons kan je op verschillende manieren:

  • Online: je start met een online geboortelijst. Dit is je voorlopig aangelegde geboortelijst, waaraan je vrijblijvend al je spulletjes kan toevoegen zonder dat ze door ons in een van onze winkels bewaard (of besteld) worden. In deze (start)fase kan je zoveel artikels toevoegen en schrappen als je wil. Eens je lijstje compleet is en je wil graag je spulletjes laten bewaren (of bestellen) in de winkel van je keuze, dien je hem te voltooien (aanleggen in één van onze winkels). Je voorkeurwinkel contacteert je dan persoonlijk voor verdere praktische afspraken. We vragen je wel om je geboortelijst te voltooien als je geboortelijst volledig is.*
    Nadat je geboortelijst aangelegd en bewaard is in de winkel, kan je ook nog een beperkt aantal wijzigingen aanvragen. Je kan ook steeds bij ons terecht met je vragen of voor advies.
    * Zolang je geboortelijst voorlopig (vrijblijvend) online aangelegd is, worden je artikels niet bewaard (of besteld) door ons. Het is dus heel belangrijk dat je je online geboortelijst tijdig voltooit (ongeveer drie maand voor de geboorte) want sommige artikels kunnen niet (meer) op voorraad zijn of moeten op aanvraag besteld worden!
  • In de winkel: je kan je geboortelijst zelf aanleggen of je kan een afspraak maken (doe dit tijdig!) voor een rondleiding met onze consulenten in je voorkeurwinkel waar je met al je vragen terecht kan. Je kan ook al spulletjes online verzamelen in je voorlopige geboortelijst, breng je afdruk gerust mee naar de winkel! Nadat je alle spulletjes gekozen hebt, maken wij je geboortelijst aan en bewaren (of bestellen) we alle spulletjes. Je krijgt ook in de winkel onmiddellijk online toegang tot je geboortelijst zodat je deze thuis verder kan opvolgen. Je kan nadien ook nog een beperkt aantal wijzigingen aanvragen. Je kan ook steeds bij ons terecht met je vragen of voor advies.
Of je nu je geboortelijst online aangelegd hebt of in de winkel speelt achteraf geen rol: je kan steeds je geboortelijst verder opvolgen online en in de winkel. Je ziet op elk moment onmiddellijk welke spulletjes gekocht of gereserveerd zijn en je hebt steeds volledige controle over je geboortelijst!

Opgelet: sommige spulletjes zoals bv. kinderwagens, kinderkamers, op aanvraag bestelde artikels, ... kan je niet meer schrappen nadat ze bewaard of besteld werden. Deze artikels herken je heel eenvoudig aan het icoon bij het artikel en zullen - ook na aankoop - niet teruggenomen worden. Bij het aanleggen van je geboortelijst laten onze medewerkers je ook weten of er artikels niet meer geschrapt kunnen worden voor we deze bewaren of bestellen. Bij alle spulletjes die je nadien nog toevoegt zie je een melding verschijnen in je geboortelijst als ze niet meer geschrapt kunnen worden. Kijk dus best na een toevoeging even naar de lijst met toevoegingen in het beheer van je geboortelijst. Zolang je toevoeging niet bevestigd werd door ons, kan je deze artikels nog schrappen.

Hoe maak ik een online geboortelijst aan?

  • Gebruik onze handige checklist als vertrekpunt. Als je een leuk artikel ziet, klik je op het icoon bij het artikel. Van daaruit kan je het artikel direct toevoegen aan je geboortelijst.
  • Indien je nog geen geboortelijst aangemaakt hebt, krijg je bij het toevoegen de vraag om er eerst eentje aan te maken. Via het icoon bovenaan rechts op de website kan je ook vooraf een online geboortelijst aanmaken.
  • Om je geboortelijst niet kwijt te raken, raden wij je sterk aan om minstens je e-mailadres in te geven. Nog beter is het om een Paradisio account aan te maken (als je er nog geen hebt) of in te loggen. Zo is je online geboortelijst direct gekoppeld met je persoonlijke account!
  • Je online geboortelijst raadplegen kan je vanuit de overzichtspagina. Deze vind je ook terug in het keuzemenu "Geboortelijsten" - "Beheer je geboortelijst" of rechtsboven op de website onder het icoon.
  • Je online geboortelijst kan je nu verder vervolledigen tot al je noodzakelijke spulletjes erop staan. Je kan in deze voorlopig aangelegde online geboortelijst naar hartelust toevoegen en schrappen. Laat je zeker inspireren door onze handige checklist of blader door onze babycatalogus. De babycatalogus vind je ook terug in het keuzemenu "In de kijker" - "Folders en catalogi".
  • Nu dien je enkel nog je online geboortelijst te voltooien: ga naar je online geboortelijst via de overzichtspagina en klik bovenaan op "Je geboortelijst voltooien". In het formulier kan je dan de verdere praktische details vervolledigen om je spulletjes te kunnen bewaren (of bestellen) in je voorkeurwinkel. Een van onze medewerkers zal je hierna contacteren om een opbergdatum af te spreken en/of voor verdere praktische afspraken.
  • Bij de meeste artikels kan je achteraf beslissen om ze toch niet af te nemen bij het afsluiten van je geboortelijst. Voor sommige artikels echter zoals trendgevoelige kledij, babykamers, kinderwagens, op aanvraag bestelde artikels, ... zullen onze medewerkers je contacteren met de vraag of deze definitief op je geboortelijst geplaatst mogen worden. Dergelijke artikels kan je hierna niet meer schrappen en dienen steeds aangekocht te worden.
  • Vanaf nu worden je spulletjes bewaard in je voorkeurwinkel in je persoonlijke opbergdoos. Als er nadien nog spulletjes dienen toegevoegd of geschrapt te worden, kan je dit nog steeds online of in de winkel in beperkte mate doen. Bij elke wijziging die je doet zal je merken dat er een aanvraag lopende is. Omdat spulletjes nu in of uit de opbergdoos gehaald dienen te worden, worden deze wijzigingen niet onmiddellijk bevestigd maar werken onze medewerkers dit meestal wekelijks bij.
  • Geschenkcheques op je geboortelijst? Familie en vrienden kunnen na het openen van je geboortelijst bij de geboorte ook voor een geschenkcheque kiezen online of in de winkel, een bedrag kunnen zij zelf vrij bepalen. Je ziet deze ook direct verschijnen in je geboortelijst. Je kan de geschenkcheque bij ons gebruiken in alle afdelingen en in al onze winkels, niet enkel voor babyspulletjes. Moest je liever geen geschenkcheques hebben op je geboortelijst, kunnen op eenvoudige vraag geschenkcheques worden uitgeschakeld.

Hoe beheer ik mijn geboortelijst online?

  • Je online geboortelijst beheren kan je vanuit de overzichtspagina. Deze vind je ook terug in het keuzemenu "Geboortelijsten" - "Beheer je geboortelijst" of rechtsboven op de website onder het icoon.
  • Van zodra je geboortelijst aangelegd en bewaard is in de winkel, zal je merken dat deze ingedeeld is in twee lijsten: een lijst met toevoegingen en een lijst met bewaarde artikels. De lijst met toevoegingen bevat de artikels die je onlangs online hebt toegevoegd en die nog niet bewaard zijn. De lijst met bewaarde artikels zijn de artikels die in je opbergdoos zitten (of besteld zijn). Na het voltooien van je geboortelijst spreken onze medewerkers een opbergdatum met je af. Dit is de datum vanaf wanneer je spulletjes van de lijst met toevoegingen naar de lijst met bewaarde artikels worden overgebracht.
  • Als je online een artikel toevoegt, zal dit altijd eerst in de lijst met toevoegingen verschijnen met de melding eronder dat dit artikel binnenkort bewaard zal worden. Vanuit deze lijst met toevoegingen kan je ook artikels schrappen zonder beperkingen met het icoon. Je kan ook van hieruit rechtstreeks naar de website om nieuwe artikels toe te voegen met de knop "Nieuwe artikels kiezen en toevoegen".
  • Als je online een artikel schrapt vanuit de lijst met bewaarde artikels met het icoon, zal je aanvraag geregistreerd worden voor behandeling achteraf. Een verplicht af te nemen artikel kan je herkennen aan het icoon en kan je niet schrappen.
  • Je kan bij elk artikel enkele handige instellingen doen:
    • Met het icoon stel je in of het artikel zichtbaar mag zijn of niet voor familie en vrienden. Dit is handig om artikels onzichtbaar te zetten die het geslacht van je kindje zouden kunnen verklappen voor de geboorte als je geboortelijst bv. reeds toegankelijk voor beste vrienden of nabije familie.
    • Met het icoon stel je de volgorde in waarin artikel verschijnen voor familie en vrienden. Dit is handig om artikels die je het eerst nodig hebt bovenaan te laten verschijnen zodat ze misschien als eerste gekocht worden. Familie en vrienden zien dit ook tijdens het kiezen online en op de aanraakschermen.
    • Met het icoon kan je instellen dat enkel de ouders het artikel wensen af te halen in de winkel. Dit is handig om artikels die je meest dringend nodig hebt. Anders kan het probleem ontstaan dat een familielid of vriend zo'n artikel koopt en meeneemt naar huis terwijl jullie er misschien dringend zitten op te wachten. Als je dit instelt, kunnen familie en vrienden dit artikel niet meenemen en zien ze dit ook online en op de aanraakschermen. Tip: stel dit enkel in waar het echt nodig is!
    • Met het icoon kan je een artikel verwijderen van je geboortelijst. In de lijst met toevoegingen worden artikels onmiddellijk definitief verwijderd, in de lijst met bewaarde artikels zal je een melding zien dat het artikel binnenkort verwijderd zal worden (omdat we bij bewaarde spulletjes deze eerst uit je opbergdoos moeten verwijderen).
  • Je ziet ook bij elk artikel wat de huidige stand van zaken is:
    • Via het icoon zie je of het artikel al bewaard (of besteld) is of niet. Als dit icoon doorstreept is, staat het artikel nog in bestelling. Bij spulletjes die je net hebt toegevoegd, zie een icoon staan: deze zijn noch bewaard, noch besteld. Ook zolang de afgesproken opbergdatum niet verstreken is, zal je merken dat je spulletjes in deze toestand blijven staan.
    • Via het icoon houden we je op de hoogte of het artikel bij ons klaar ligt voor afhaling. Van zodra een artikel betaald wordt en achtergelaten in de winkel door familie of vrienden, zal je dit icoon zien verschijnen.
    • Via het icoon kan je herkennen of het een artikel betreft met aankoopverplichting.
  • Je kan ook met de "Filter"-knop de artikels beperken die je ziet in de lijst met bewaarde artikels. Dit is handig om bv. enkel de artikels te zien die nog gekocht kunnen worden op je geboortelijst, enz.

Ik legde een geboortelijst aan in de winkel. Kan ik die ook online beheren?

Uiteraard! Dat kan heel eenvoudig, je hebt enkel je klantnummer en je geboortelijstnummer nodig die je bovenaan op de geboortelijstafdruk uit de winkel vindt:
  • Meld je aan met je Paradisio account of maak een nieuwe account aan.
  • Ga met het icoon bovenaan rechts op de website naar je geboortelijsten pagina.
  • Koppel daar je geboortelijst aan je Paradisio account via de winkelnaam en je klant- en geboortelijstnummer.
  • Tip: deze koppelfunctie is ook handig om ook een andere Paradisio account (zoals de account van je partner) aan je geboortelijst te koppelen!

Ik heb een deel van de familie die dichter bij een andere winkel woont. Wat zijn de mogelijkheden?

Dit kan je heel eenvoudig oplossen door een extra geboortelijst aan te leggen in de andere winkel:
  • Ga met het icoon bovenaan rechts op de website naar je geboortelijsten pagina.
  • Maak een extra online geboortelijst aan en kies bij het voltooien de andere winkel (je kan max. één geboortelijst per winkel aanleggen).
  • Je kan nu bv. je gekozen babyspulletjes opsplitsen tussen beide winkels, of in de tweede winkel bv. enkel met geschenkcheques werken, ...
  • Online zien familie en vrienden bij het aanmelden dat je twee geboortelijsten hebt in beide winkels. Omdat de online gekozen spulletjes meestal toch in de winkel worden gelaten voor afhaling door de ouders, speelt het hier geen rol in welke winkel familie en vrienden hun keuze maken. In de winkel zien familie en vrienden enkel de geboortelijst uit die winkel op het aanraakscherm, dit om te voorkomen dat een artikel dubbel gekozen zou worden.

Mijn kindje is net geboren. Hoe open ik mij geboortelijst voor familie en vrienden?

Hiervoor ga je naar het beheer van je geboortelijst:
  • Ga met het icoon bovenaan rechts op de website naar je geboortelijsten pagina.
  • Klik door naar je geboortelijst.
  • Ga bovenaan in de titelbalk naar "Geboortelijst openen".
  • Geef de naam en de geboortedatum van je kindje in en klik op "Openen".
  • Je kan indien nodig je geboortelijst ook al openen voor de geboorte door bv. vooraf de naam van de ouders te gebruiken (je kan dit nadien bij de geboorte uiteraard nog wijzigen in de voornaam en de werkelijke geboortedatum van je kindje).
  • Open liefst je geboortelijst zo snel mogelijk na de geboorte, familie en vrienden willen meestal direct een geschenkje kunnen kopen.
  • Opgelet: vergeet ook niet de artikels zichtbaar te zetten die je eventueel verborgen gezet had!
  • Tip: bij de geboorte van een tweeling raden we aan om de namen in te geven in de vorm bv. "Lars en Noor". Familie en vrienden hoeven slechts één voornaam in te geven om de geboortelijst terug te vinden.


Je geboortelijst openen voor familie en vrienden

Van zodra je geboortelijst geopend is, kunnen familie en vrienden geschenkjes kiezen op verschillende manieren:

  • Online: familie en vrienden kunnen heel eenvoudig online geschenkjes kiezen van je geboortelijst via geboortelijstjes.be. Ze krijgen toegang tot je geboortelijst via de voornaam en geboortedatum van je kindje. Familie en vrienden kunnen de gekozen spulletjes:
    • online reserveren voor afhaling in de winkel
    • betalen met de kaart of via overschrijving zodat jullie ze achteraf kunnen afhalen
  • In de winkel waar je geboortelijst ligt: familie en vrienden kunnen spulletjes kiezen via onze aanraakschermen en ze vervolgens:
    • betalen en meenemen
    • betalen en in de winkel laten voor afhaling door de ouders
Van elk artikel zie je op elk moment of het artikel bv. aangekocht is of nog op te halen, enz. Spulletjes die gereserveerd of aangekocht zijn, zijn niet meer zichtbaar voor familie en vrienden. Zij kunnen ook altijd een geschenkcheque aankopen vanuit je geboortelijst, deze zie je in het beheer van je geboortelijst verschijnen.

Met welke betaalmiddelen kunnen familie en vrienden geschenkjes kopen?

Dit kan op verschillende manieren:
  • met Bancontact (online en in de winkel).
  • met kredietkaart (online en in de winkel), wij aanvaarden Visa, Mastercard en Maestro.
  • via overschrijving (wij sturen de betaalinstructies ook nog eens door via e-mail).

Kan ik online veilig betalen?

Om ervoor te zorgen dat alle online betalingen gebeuren via de hoogste veiligheidsstandaarden, werken wij samen met de specialisten van Ingenico die werken volgens de hoogste PCI standaarden. Omdat wij in onze systemen ook nooit gevoelige betalingsgegevens opslaan, kan je online in alle veiligheid betalen.

Kunnen familie en vrienden een factuur verkrijgen?

Dat kan uiteraard, je kan online bij het invoeren van je gegevens tijdens de bestelling direct een factuur vragen - ook met ondernemingsnummer. De factuur wordt hen toegestuurd via e-mail. In de winkel kan er bij het afrekenen aan de kassa ook direct een factuur aangemaakt en meegenomen worden.

Kan ik als ouder ook zelf spulletjes aankopen van mijn geboortelijst?

Jazeker! Je kan dit zelfs via een rechtstreekse link in het beheer van je geboortelijst en hoef je niet meer extra in te loggen. Ook als bv. een artikel al gekozen is door iemand van familie en jij wenst het al mee te kunnen nemen voor de betaling binnen is, kan je het artikel toch al meenemen door het gewoon mee te nemen en zelf te betalen in de winkel. Wanneer wij de betaling ontvangen, krijgen jullie automatisch een geschenkcheque t.w.v. het aankoopbedrag van het artikel.


Je geboortelijst afsluiten

Wanneer kan ik mijn geboortelijst afsluiten?

Wij raden aan om je geboortelijst af te sluiten een tweetal maand na de geboorte. Om je geboortelijst af te sluiten kom je even langs in de winkel waar je geboortelijst ligt en ontvang je:
  • een waardebon t.w.v. 10% (15% bij een meerling) van de aangekochte spulletjes (uitgezonderd op sterartikelen en promoties).
  • een kortingsbon met 20% korting op ons tuin- en seizoensassortiment (Kerstmis, Pasen, Halloween, Valentijn, ...).
Na het afsluiten van je geboortelijst, annuleren we graag de niet gekozen spulletjes van je geboortelijst. Er is enkel een aankoopverplichting voor seizoensgebonden kledij, promoties, grotere (bv. kinderkamers en wandelwagens) en speciaal bestelde artikels. Dergelijke artikels kunnen - ook na aankoop - niet teruggenomen worden en herken je in het beheer van je geboortelijst aan het icoon.


Nog vragen?

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang als eerste alle nieuwtjes!